دانلود پاورپوینت بررسي معماري شيوه رازي
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی
دانلود پاورپوینت بررسي معماري شيوه رازي

دانلود-پاورپوینت-بررسي-معماري-شيوه-رازيلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 35 اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 
 

بررسي معماري شيوه رازي
مقدمه
چهارمين شيوه معماري ايران كه همه ويژگي ‌ هاي خوب شيوه ‌ هاي پيشين را به بهترين گونه دارا مي ‌ باشد، سبك رازي است كه از زمان آل زياد شروع شد. در زمان سلجوقيان به اوج رسيد و تا روزگار مغول ادامه يافت. آغاز كار اين شيوه هرچند از شمال ايران بود، اما در شهر ري پا گرفت و بهترين ساختمان ‌ ها در آن شهر ساخته شد. اگرچه در پي غارت شهر به دست محمود غزنوي از ميان رفته ‌ اند. البته توضيح اين نكته ضروري است كه در اواخر شيوه خراساني بناهايي داريم كه بيشتر به سبك رازي مي ‌ خورد. بناي مقبره ‌ ي امير اسماعيل ساماني، مزار ارسلان جاذب و منار اياز با وجود اشتراك زماني با شيوه خراساني از بناهاي اوليه شيوه رازي مي ‌ باشند.
مقبره امير اسماعيل ساماني
ساختمان اين بنا در بخارا است كه در زمان شيوه خراساني ساخته شده، ولي همه ويژگي ‌ هاي شيوه رازي را دارا مي ‌ باشد. همچنين در آن بكارگيري درخشان آجرنمايان است كه به عنوان عنصر اصلي ساخت بنا توان چشمگير نقش اندازه ‌ هاي سطوح تزئيني را به نمايش مي ‌ گذارد. رديف عمود و افق باريكه ‌ هاي آجر تونشستگي و بيرون آمدگي آجرچيني ‌ ها بافت زيباي سايه روشن را ايجاد مي ‌ كند كه يادآور بافت ‌ هاي درهم ‌ رفته ‌ ي حصير و سبدبافي است. در شيوه رازي آجر به عنوان مصالح تزئيني خالق انواع بي ‌ شمار نقش ‌ هاي شكسته و راست خط در سطوح گوناگون بناست. چهارگوشه بيرون نما چهار پيلك دارد و در آن برخلاف شيوه خراساني، وسواس كوتاه گرفتن ساختمان چندان جدي گرفته نشده است و بلنداي آن كم نيست. در گذشته اين گنبد دو پوش بود ه كه در حال حاضر پوسته زيرين آن باقي مانده است.
آرامگاه ارسلان جاذب
ارسلان جاذب، سپهسالار خراسان در زمان محمود غزنوي بوده است. آرامگاه وي گنبدخانه ‌ اي دو اشكوبه است در كمرپوش گنبد روزن ‌ هايي ساخته شده است. گنبد دو پوسته بوده كه تنها پوسته زيرين برجاي مانده است و اين امر از بخش ويران شده آن پيداست. در چپيرسازي آن پس از گوشه ‌ سازي، هشت پهلو را ژغر يا ژغز به دايره تبديل كرده ‌ اند. اينگونه پيشرفته ‌ اي از [چپرسازي] است و نشان مي ‌ دهد كه اين فن در گام ‌ هاي نخست خود نبوده است. آجركاري زير گنبد به گونه ‌ زيبايي خفته راسته كار شده است، در نماسازي آجري آن نيز به گونه كله راسته، گل انداز زيبايي پديد آورده شده است.

 

دانلود فایل





:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: